Warangiri – Ubud

Van: Wanagiri Naar:S8.5125E115.2614 Ubud
ODO: 986km Dag: 62,20km Avg: 15,7km/h Temp: 27 0C
Max Climb:20% Avg Climb:4% Max Alti: 1339m Tot Alti:8433m

Ik had de vrouw van het hotel gemeld dat ik vandaag vroeg wilde vertrekken, maar per ongeluk zes uur in plaats van acht uur gezegd. Toen er even voor half zeven op mijn kamerdeur werd geklopt werd ik uit een diepe slaap gewekt. De vrouw van het hotel stond klaar met hete thee en twee voorverpakte roti’s met iets zoets er in. Nog eens genoten van het warme water en op pad. Mijn bestemming voor de komende twee dagen is Ubud, het culturele centrum van Bali. In principe wordt het een heerlijke fietsdag want ik daal van 1300m naar 200m. Ik besluit om niet de aanbevolen route B14 tot het plaatsje Marga te volgen en vervolgens route B2 naar Ubud te nemen. In plaats van in Baturiti rechtsaf te slaan en de aanbevolen route te volgen, ga ik hier links. Op mijn Nelles kaart heb ik gezien dat deze weg weliswaar evenwijdig aan B14 loopt, maar iets meer rechtstreeks op Ubud aanstuurt. Beide wegen volgen een bergplooi die naar beneden loopt. Aldus gedaan. Voor dat ik echter op de richl ben die in een lange afdeling naar Ubud voert, moet ik eerst een viertal kleine plooien in oostelijke richting oversteken. De afdalingen naar de rivierbeddingen en vervolgens de klimmen omhoog, doen niet onder voor de stijgingspercentages van het traject Seririt – Munduk. Ook hier moet ik een paar keer afstappen om de fiets het laatste stukje bergop te duwen. Na het overwinnen hiervan word ik echter beloond met een bijzonder lange en langs rijstvelden voerende afdaling. De weg is smal maar goed geasfalteerd (behalve het eerste stukje over de vierplooien) en er is praktisch geen verkeer. Het is een genot om kilometers achter elkaar alleen maar te rollen met een gangetje van tussen de twintig en dertig kilometer per uur. In het dorpje Sengeh wordt me een verkeersbord Ubud al aangegeven. Via een duizelingwekkend aantal links/rechts afslagen waarvan ik mij afvraag of ik ooit in Ubud zal uitkomen, bereik ik dit culturele centrum. Het is hier erg toeristisch en de hoofdstraat, Jl. Monkey Forest bestaat vrijwel geheel uit accomodaties, souvenir winkels en restaurant. Mijn onderkomen, Puri Ulun Bungalows ligt aan deze drukke straat, maar gelukkig iets van de weg af in een mooie tuin met zwembad.Ik heb een ruime kamer met bad en warm water. Na het douchen een beetje de hoofdstraat op en neer gelopen en de verschillende winkels bezocht op zoek naar wat geschikte souvenirs. Tot nu toe echter nog niet gevonden waar ik echt naar op zoek ben. Voor vanavond een kaartje gekocht voor een dansvoorstelling in het koninlijk paleis. Terwijl ik wandel, begint het te regenen. Tijdens de middagmaaltijd (ja, weer Mie kuah) vertelt de ober dat regen in september nog niet eerder is voorgekomen en wijt dit aan de klimaatverandering.