Fürstenberg/Havel

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

NO NAMED GPX

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Na een prima nacht in Pension Am Park en in het gezelschap van veel mede-fietstoeristen, maken we ons op voor de rit van ruim 48 kilometer naar Fürstenberg/Havel. Maar eerst nemen we kijkje bij de ruïnes het Cistencienzerklooster. Behalve een in de ruïnes gevestigde kunstgalerij, is er niet veel meer te zien. De route leidt ons door bossen en de vele meren waarmee dit gebied bezaaid is en dientengevolge ook een toeristisch trekpleister voor de Berlijnse vakantiegangers vormt. Na een korte stop voor de lunch, bestaande uit een Knakker (worst) en wat te drinken voor ons beiden, in Dannenwalde, vervolgen we de reis naar Fürtsenberg/Havel. Nog een korte pauze houden we in het plaatsje Himmelpfort, onder de Duitse kinderen wereldberoemd als het postadres van de Kerstman en waarheen ze hun brieven en wensen versturen. We horen een teleurgesteld jongetje tegen zijn ouders roepen “Der Weihnachtsmann ist nicht da!”. Ook hier weer een ruïne van een klooster met daaraan vastgebouwd een nieuwere kerk met wel een aardig interieur.

Langs de vele meren gaat het heuveltje-op-heuveltje-af. Na het lekker uitrollen is het steeds opnieuw aanzetten voor de volgende klim voor de nog onwennige spieren, een wat  vermoeiende opgave.

Net voor Fürstenberg rijden we een desolaat gebied in met alleen hier en daar wat struikgewas en daar verschijnen verspreid over een paar kilometer borden die verwijzen naar het concentratiekamp voor vrouwen en meisjes “Uckermark”. Hier hield de SS 1.000 vrouwen en meisjes gevangen die, onder de zelfde erbarmelijke omstandigheden als in het grote vrouwenkamp Ravensbrück, dwangarbeid verrichten voor Siemens. Het bedrijf had speciaal hiervoor werkplaatsen grenzend aan het concentratiekamp gebouwd.

In vergelijking met Sachsenhausen is er weinig te zien en ook veel minder gedaan om deze herdenkingsplek te onderhouden en te verbeteren. Het kamp Ravensbrück is nog wel grotendeels bewaard gebleven en is een officiële Gedenkstätte en monument. Deze hebben we niet bezocht, omdat onze fietsen vol beladen waren.

Aangekomen in Fürstenberg/Havel namen we intrek in Pension Haus am See. Door een afzegging kregen we een kamer met balkon en uitzicht over de Röblinsee. Avondeten deden we aan de markt en de maaltijd bestond uit tomatensoep, een salade en voor ons beiden opnieuw ‘Geschnetzeltes’, maar dit keer anders klaargemaakt (met kip en lintmacaroni) dan bij de Dicke Wirtin in Berlijn.

De weersvoorspellingen voor zaterdagmiddag en zondag zijn slecht; er wordt een zomerstorm verwacht. We hopen dat die aan ons voorbij gaat. Maar voor de zekerheid hebben we een wat kortere route gepland; morgen fietsen we 27 kilometer naar het plaatsje Wesenberg.