16 Augustus – Prachtig weer, een lange rit

List

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

NO NAMED GPX

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

We zijn vanmorgen om 07.00 uur opgestaan en de deur uitgewandeld om te gaan ontbijten. De waard van het vandrarhem in Arboga serveerde geen ontbijt. De keuze was zelf maken of de deur uit gaan naar de plaatselijke konditori. Wij kozen voor het laatste. Het is natuurlijk erg onhandig om boodschappen te doen voor het ontbijt en de restanten achter te moeten laten. Die zouden we op de fiets niet mee kunnen nemen. Voor negen uur stapten we al op de fiets naar Eskilstuna.

De zon scheen al vroeg heel lekker en de temperatuur was al vrij snel 20 graden. Hij liep uiteindelijk vandaag op tot 24 graden.

Direct buiten Arboga ging de weg alweer – zij het geleidelijk – omhoog. Toch hadden we het tempo er goed in. Net buiten Kungsör dronken we een kop koffie en daarna hebben we onze weg vervolgd tot we in Eskilstuna waren. We zijn alleen af en toe gestopt om op adem te komen en een slok water te drinken na een pittig klimmetje. Die waren er overigens genoeg op dit tochtje. Onderweg zagen we nog een interessant stukje industrieel erfgoed. We reden op een gegeven moment onder draden door waaraan merkwaardige metalen emmers hingen. Het leken net elektriciteitsdraden die niet meer in gebruik waren, maar dat waren het niet. Het waren bakken waarin het kalk uit de groeve bij Forsby getransporteerd werd  naar de cementfabriek in Köping. Momenteel is de in 1939 gebouwde kabelbaan met een lengte van maar liefst 42 kilometer, de langste ter wereld en staat op de nominatie om dit najaar te worden gesloopt.

Omdat we vandaag met behulp van de kaart zijn gefietst, heeft Jan aan de rand van Eskilstuna zijn GPS geprogrammeerd op het adres van het vandrarhem. De tocht voerde ons door een bos, over een stukje terrein van de dierentuin, door parken en langs de rivier. Heel mooi, maar wel lang!

We werden ook hier weer allerhartelijkst ontvangen. De fietsen mogen vanacht in een badkamer staan, want dan staan ze veilig binnen. Bij nader inzien doen we dat maar niet en hebben we ze vastgebonden aan een hek, onder ons slaapkamerraam. Nadat we onze spullen in de kamer hadden gedropt zijn we in het bij het hostel behorende restaurant op het terras gaan zitten bijkomen van de tocht.

We vonden in Eskilstuna centrum een geweldig Indiaas restaurant, waar Jan een pittige curry heeft besteld en Irma een milde korma. Daarna nog een keer berg op naar het vandrarhem. Morgen verwachten we weer een pittige dag!

Rit statistiek: 53,09 km (exclusief de rit naar het centrum voor avondeten (ca 9 km), 3 uur 51minuten, gemiddelde snelheid 13,7km/h