07 augustus – Lutherstadt Wittenberg (rustdag)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jan Luther

Rondleiding

Lutherse Kerk Wittenberg

Kaarsjes

Lutherhuis

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een dag in Lutherstadt Wittenberg: op de plaats rust!

De fietsen bleven vandaag in de garage staan. We hebben ze niet eens gezien!

We hebben lekker geslapen in Hotel Brauhaus. Er was vanmorgen een lekker ontbijt klaargezet. We hadden gisteravond al een plannetje voor vandaag gesmeed. Na het ontbijt hebben we ons lopend naar het toeristenbureau begeven, waar we ons hebben aangemeld voor de Baustelle rondleiding door de Schlosskirche. En we kochten twee kaartjes voor de stadswandeling onder leiding van een stadsgids, later op de dag.

De Baustelle rondleiding door de kerk begon om half elf en duurde een halfuur. De kerk staat in de steigers, van binnen en van buiten. Hij wordt voor 7 miljoen euro gerestaureerd. In deze kerk liggen Luther en Melanchton (theoloog) begraven. Rondom de imposante kerktoren Luthers bekende tekst “Ein feste Burg ist unser Gott”. De beginregels van Luthers bekendste lied. Luther was een Wittenbergse reformator. 95 van zijn stellingen (Thesen) zijn in de bronzendeur van de kerk gegraveerd. In de herfst van 2016 moet de restauratie grotendeels klaar zijn. In 2017 viert Duitsland 500 jaar reformatie.

Daarna zijn we naar het station gewandeld, dat iets verder was dan we aanvankelijk dachten. We wilden de trein voor de terugreis vanuit Berlijn naar Nederland regelen, omdat we het vermoeden hadden dat het op dit station minder druk en minder stressvol zou zijn. Het was inderdaad snel gepiept, dankzij de zeer enthousiast meewerkende dame van DB.

En toen weer terug  de oude stad in, op zoek naar een kop koffie met iets lekkers.

Om 14.00 uur begon de rondleiding door de stad. Die duurde twee uur. De gids vertelde veel en liet ons achter gebouwen kijken, waar vaak verrassende binnenplaatsen te zien waren. Lutherstadt Wittenberg is een stad bestaande uit stenen gebouwen. Na de hereniging van oost en west Duitsland, zijn ook vrijwel alle vakwerkhuizen verdwenen: vakwerk betekende armoede. Een stenen gevel betekende rijkdom. Zo zijn de vakwerkhuizen vaak gepleisterd, waardoor je niet meer kunt zien dat het vakwerkhuizen waren. Maar soms zijn er nog details waaraan je kunt zien dat het voorheen een vakwerkhuis was. De rondleiding eindigde in het Lutherhuis, het huis waar Luther heeft gewoond en gewerkt, samen met zijn vrouw Katharina of Käthe. Na afloop wandelden we terug naar ons hotel, maar niet zonder een bezoek aan de Lutherse kerk te hebbengebracht. Ook die kerk wordt momenteel gerestaureerd en zowel binnen als buiten zijn er steigers. Over een paar jaar moeten we misschien nog eens kijken.

Het is een warme avond. Vandaag was het heel lekker weer. Niet zo warm. Toen de zon vanmiddag achter de wolken vandaan kwam, werd het wel weer een beetje benauwd. We hebben een hapje bij de Indiër gegeten en nog een blokje rond gelopen. Zo meteen kijken we nog een keer in de stad naar het avondlicht: misschien zijn er mooie fotografiemomenten.

Morgen gaan we naar Potsdam: de afstand is te groot om in een dag te fietsen. Bovendien liggen we een dag achter op ons schema. We reizen daarom per trein naar het uitgangspunt dat we oorspronkelijk hadden gepland voor deze dag en fietsen dan de geplande dagafstand.